خطری جدی که هنوز جدی گرفته نشده است؛
خطر قطع انگشتان دست در هنگام تعمیر زنجیر موتورسیکلت ها
پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 - 11:37:51
به گزارش روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی دزفول، رضا معمارزاده با بیان اینکه سالانه بسیاری از موتور سواران در هنگام تعمیر زنجیر موتورسیکلت های خود دچار حادثه می شوند، اظهار کرد: در میان عموم مردم این حقیقت که زنجیر موتور سیکلت‌ها می تواند خطرساز باشد، جدی گرفته نشده است و متاسفانه ما هر ساله شاهد قطع انگشتان دست تعدادی از موتورسواران توسط زنجیر موتور سیکلت‌ می‌باشیم.

وی کار با زنجیر موتور سیکلت در حین روشن بودن موتور را عامل اصلی این حادثه دانست و افزود: موتور سیکلت در هنگامی که موتور سواران مشغول روغن کاری و تعمیر زنجیر موتور خود هستند، به هیچ عنوان نباید روشن باشد چرا که در صورت حرکت زنجیر، انگشتان فرد را به داخل دنده زنجیر کشانده و اغلب موجب قطع انگشتان فرد می شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول ادامه داد: بهتر است در هنگام تعمیر وسایل نقلیه، تنها نباشید تا در صورت بروز حادثه بتوانید از افراد حاضر در محل حادثه کمک بخواهید.

معمارزاده ضمن درخواست از موتورسواران در خصوص فرا گرفتن نکات آموزشی و اصول ایمنی کار با زنجیر موتور سیکلت‌ها ، بیان کرد: در صورتی که انگشتان فردی در میان زنجیر گیر کرده باشد، ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن های 115 و 125 تماس بگیرید و در صورت عدم آموزش، به هیچ عنوان سعی بر رها ساختن انگشتان گیرافتاده نداشته باشید.

وی  در پایان افزود: به منظور جلوگیری از خونریزی تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی، بالای دست فرد را به کمک تورنیکت (تسمه یا نواری کش مانند) ببندید تا مانع عبور جریان خون و خونریزی شوید.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/107657/خطر-قطع-انگشتان-دست-در-هنگام-تعمیر-زنجیر-موتورسیکلت-ها
بستن   چاپ