ایران 34 میلیون گیمر دارد
ایران 34 میلیون گیمر دارد
يکشنبه 16 بهمن 1401 - 12:43:21
ایسنا

طبق آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1400، برآورد شده است از بین 84 میلیون ایرانی، 34 میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرم‌ها، بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند. مردان 59 درصد و زنان 41 درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند. همچنین در میان استان‌ها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد.

خبرنگار ایسنا امروز یکشنبه ـ 16 بهمن‌ ماه 1401 ـ در نشست خبری ارائه نتایج پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حاضر شد که در جریان آن، محمدامین حاجی هاشمی ـ مدیرعامل این بنیاد ـ آمارهایی از شاخص اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران به همراه بولتنی در این زمینه ارائه کرد.

بر اساس جداول منتشرشده در این بولتن، آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تا انتهای سال 1400 انجام داده، گویای آن است که از هر 100 ایرانی، 40 نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام می‌دهند. به این ترتیب، در سال 1400 از هر 100 مرد، 46 نفر و از هر 100 زن ایرانی 35 نفر بازیکن هستند. این در حالی است که در سال 1398 این تعداد در میان بانوان 29 نفر بود.

تعداد گیمرها در ایران در سال 1389 تقریباً 16 میلیون، سال 1392 بیش از 18 میلیون، سال 1394 تقریباً 23 میلیون، سال 1396 ، 28 میلیون، سال 1398 بیش از 32 میلیون و در سال  1400 به 34 میلیون افزایش داشته است.

در مجموع، از سال 1398 تا 1400 تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه تقریباً 7 درصد افزایش یافته است که البته این رشد در سال‌های اولیۀ دهه 90 به‌‎دلیل ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده‌تر به موبایل و اینترنت، بیشتر بوده است.

میانگین سنی بازیکنان ایرانی 23 سال بوده که این افراد به‌طور میانگین 95 دقیقه در روز بازی (گیم) می‌کنند. متوسط مردانِ بازیکن 115 دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن 64 دقیقه در روز است. تقریباً 58 درصد گیمرها آنلاین و 56 درصد کل آن‌ها هر روز بازی می‌کنند.

از بین جمعیت کل بازیکنان، سه درصد آن‌ها میانسال، 18 درصد بزرگسال، 34 درصد جوان، 19 درصد نوجوان، 17 درصد کودک، 9 درصد خردسال هستند.

در بخش پلتفرم‌های بازی، 96 درصد بازیکنان با موبایل، 88 درصد با کنسول خانگی، 59 درصد با رایانۀ شخصی، 48 درصد با لپ‌تاپ، 14 درصد با تبلت و 13 درصد با کنسول دستی بازی می‌کنند. 33 درصد بازیکنان با چند پلتفرم بازی می‌کنند.

در میان استان‌ها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد. استان فارس بعد از البرز در رتبۀ دوم بیشترین تعداد گیمر را نسبت به جمعیت دارد. «سیستان‌وبلوچستان»، «زنجان» و «خراسان جنوبی» نیز استان‌هایی با کمترین تعداد بازیکن هستند.

بازی‌های «تام، گربۀ سخن‌گو»، «ماشین‌بازی» و «آرایشگری» محبوب‌ترین بازی‌های رده سنی خردسال و کودکان، «PES»، «FIFA»، «CALL of DUTY» محبوب‌ترین بازی‌های رده سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و «آمیرزا»، «شطرنج» و «جدول» بازی‌های محبوب رده سنی میانسالان است. گروه‌های سنی خردسال و کودک بازی‌های پرطرفدارشان را با عناوینی کلی مانند ماشین‌بازی، آرایشگری و ... به یاد می‌آورند.

مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای بازی‌های دیجیتال در سال 1400 ، 19 میلیارد و 279 میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با 739 میلیون دلار برابری می‌کند. همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در این عرصه نیز یک‌هزار میلیارد و 457 میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این رقم به تفکیک برای هزینه‌های نرم‌افزاری دو میلیارد و 612 میلیون تومان و برای هزینه‌های سخت‌افزاری 16 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد می‌شود.

سهم افرادی که در پلتفرم‌های مختلف به تماشای بازی دیگران می‌نشینند (استریمینگ) نیز رقم چشمگیری است. 38 درصد علاقه‌مندان از یوتوب، 29 درصد از آپارات، 6 درصد از توییچ و 27 درصد از سایر پلتفرم‌ها بازی‌ها را دنبال می‌کنند.

* تمام آمارها در سال 1400 و پیش از اعمالِ محدودیت‌های اینترنت در شش‌ماهۀ اخیرگردآوری شده است.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/104061/ایران-34-میلیون-گیمر-دارد
بستن   چاپ