پل ثبت ملی که فقط چهار پایه از آن باقی مانده!
دوشنبه 14 آذر 1401 - 13:44:18
ایسنا
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اندیمشک گفت: به سبب آسیب‌های طبیعی و انسانی و نیز تغییرات جوی پل ثبت ملی بالارود اندیمشک در معرض تخریب است و دیگر قابلیت مرمت ندارد.

هانی خادم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پل تاریخی بالارود تا به حال مرمت نشده تصریح کرد: آنچه از این اثر تاریخی ثبت شده در بین آثار ملی سالم مانده فقط پایه‌های پل است و بعید می‌دانم بتوان تغییری در تعمیر و مرمت آن انجام داد.

او با اشاره به این‌که پل بالارود چهار پایه مستحکم و مربع شکل دارد خاطرنشان کرد: با این‌که این پل در سال‌های گذشته در معرض آسیب بود اما پایه‌های آن همچنان سالم مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، پل بالارود در 27 کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک و در روستای بالارود از توابع بخش الوار گرمسیری قرار دارد و می‌توان گفت یکی از با ارزش‌ترین آثار تاریخی و دیدنی‌های اندیمشک برجای مانده از عهد ساسانیان بود که آن را روی رودخانه بالارود بنا کرده‌اند.

پل تاریخی بالارود یکی از مکان‌های تاریخی شهر اندیمشک محسوب می‌شود و اهمیت زیادی برای مردم بومی داشت، اما متاسفانه به دلیل قدمت زیاد و عدم مرمت در حال حاضر این پل تاریخی در معرض تباهی است.

از ویژگی‌های بارز پل می‌توان به سنگ‌های تراشیده‌هایی که به صورت آجر چیده شده‌ و به پایه‌های پل نمای مستحکم بخشیده‌اند اشاره کرد.این بنای تاریخی در تاریخ 23 شهریور 1382 با شماره ثبت 9969 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/102765/پل-ثبت-ملی-که-فقط-چهار-پایه-از-آن-باقی-مانده
بستن   چاپ