کارگران آسیب‌دیده از حوادث ناشی از کار و بی‌اطلاعی از حقوق قانونی
کارگران آسیب‌دیده از حوادث ناشی از کار و بی‌اطلاعی از حقوق قانونی
دوشنبه 23 آبان 1401 - 09:35:06

تیتر یک صفحات حوادث رسانه‌های مکتوب و مجازی هر از چند گاهی به حوادث ناشی از کار و رخداد اتفاقات ناگوار برای کارگران اختصاص پیدا می‌کند، خبرهای تلخی که پشت پرده آن‌ها بسیار ناگوارتر است، خانواده‌هایی که با از دست دادن سرپرست خانواده در این حوادث با چالش‌های جدی برای تامین معیشت مواجه می‌شوند و برای احقاق حقوق خود راه‌های قانونی را نمی‌دانند.

به گزارش ایسنا، تعداد کثیری از کارگران ساختمانی و روز مزد فاقد بیمه هستند و همچنین کارفرمای ثابت نیز ندارند، این کارگران برای تامین معیشت خود مجبور هستند تن به کارهای دشوار بدهند و گاهی در این راه به‌علت عدم رعایت موارد ایمنی دچار حادثه می‌شوند و گاهی جان خود را نیز از دست می‌دهند و یا دچار آسیب‌های جسمی شدید می‌شوند.

سقوط از داربست، سقوط جسم سخت بر روی کارگر، آتش‌سوزی، خفگی ناشی از استنشاق گاز در محیط استراحت و فروریختن دیوار تنها بخشی از حوادث ناشی از کار برای کارگران است و عموما این قشر برای تامین هزینه درمان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و اگر این قشر در زمان وقوع حادثه جان خود را از دست بدهند، کارفرما تعهد چندانی برای جبران ندارد، زیرا هیچ قراردادی بین کارگر و کارفرما در حوادث ساختمانی منعقد نمی‌شود.

بسیاری از کارگران از حق و حقوقات قانونی خود در حوادث ناشی از کار مطلع نیستند و گاهی به‌علت بروکراسی پیچیده در ادارات و شرکت‌های بیمه از پیگیری پشیمان می‌شوند و یا اینکه پیگیری آن‌ها به‌علت قوانین موجود بی نتیجه می‌ماند.

محسن مولوی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حوادث ناشی از کار، اظهار کرد: این حوادث عموما در محیط کارگاهی رخ می‌دهند که در این محیط‌ها کارگر و کارفرما وجود دارد، این حوادث زمانی بررسی می‌شود که از طریق محاکم قضایی طرح دعوی شود.

وی افزود: پس از طرح دعوی از طریق محاکم قضایی، پزشکی قانونی باید میزان جراحت وارده به کارگر را به‌صورت فنی و تخصصی تعیین کند، سپس بازرسان اداره کار به محیطی که حادثه برای کارگر رخ داده مراجعه می‌کنند تا ببینند علت حادثه چه بوده و چه کسی در وقوع حادثه مقصر است.

مولوی گفت: پس از بررسی کامل حادثه ناشی از کار توسط بازرسان اداره‌کل تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، قاضی مربوطه پس از تعیین دیه، کارفرما را موظف به پرداخت می‌کند، همچنین همین کارگر برای برقراری مستمری، غرامت دستمزد و از کارافتادگی باید از طریق سازمان تامین اجتماعی مورد پیگیری قرار بدهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در صورت عدم وجود کارفرما و بیمه در حوادث ناشی از کار باید فرآیندهای دیگری مورد انجام قرار بگیرد، بیان کرد: اگر فردی به‌صورت روزکار در انجام کارهای ساختمانی به‌کار گرفته و دچار حادثه شود، بازرسان اداره کار حادثه را بررسی می‌کنند و میزان تقصیر کارفرما و کارگر را مشخص می‌کنند، این مسئله مشمول تمامی کارگران می‌شود.

وی افزود: اگر برای کارگری حادثه به‌وجود بیاید و کارفرما بیمه برای او پرداخت نکرده باشد، اجازه نمی‌دهیم حقوق او ضایع شود، کارگر در ابتدا می‌تواند در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت بیمه‌ای که واریز نشده است، طرح دعوی کند و برای حادثه ناشی از کار نیز از دو طریق می‌تواند اقدام کند.

مولوی خاطرنشان کرد: ابتدا از طریق دادگستری برای دریافت دیه و دوم برای تعیین مستمری از طریق تامین اجتماعی به اداره کار مراجعه می‌کند و در صورت نداشتن بیمه نیز می‌توان حق و حقوق کارگر را از روش‌های قانونی مورد پیگیری قرار داد.

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/102528/کارگران-آسیب‌دیده-از-حوادث-ناشی-از-کار-و-بی‌اطلاعی-از-حقوق-قانونی
بستن   چاپ