حریم مدرسه و حرمت دانش‌آموز را حفظ کنیدبه قلم دکتر احمدقویدل کارشناس فرهنگی/ فعال مدنی
حریم مدرسه و حرمت دانش‌آموز را حفظ کنیدبه قلم دکتر احمدقویدل کارشناس فرهنگی/ فعال مدنی
دوشنبه 9 آبان 1401 - 09:47:04
حریم مدرسه و حرمت دانش‌آموز  را حفظ کنید
رویکردهای صرفا امنیتی به اعتراض های اخیر همانطور که انتظار می رفت موجب گردید که اعتراضات خیایانی به مدارس به خصوص مدارس دخترانه در سطح ششم به بالا سرایت نماید. این امر آنقدر بدیهی بود که پیش بینی آن  ساده و آسان بود. مدیران و معلمان مدارس برای اولین بار واکنش هایی از دانش اموزان می بینند که تا کنون تجربه نکرده اند. اگر نهاد های تصمیم گیر به ایفای نقش خانواده ها برای سمت دهی فکری به دانش آموزان امیدوارند آب در هاون می کوبند. شکاف نسلی آنچنان شدت یافته است که خانواده نقش آمر را برای فرزندان از دست داده اند. مدیر مدرسه ایی که قوای انتظامی را دعوت به مدرسه می نماید و یا دانش آموزان تهدید به تحویل به اداره اطلاعات می نماید که ناخن هایشان را بکشند!! چه بخواهد چه نخواهد شکست رسمی سیاست گذاری های تربیتی را اعلام کرده است. اگر الگوی این مدیر مدرسه را خانواده سرایت دهیم والدین هم باید هنگام تفاوت نظری خود را با فرزندانشان در رابطه با سبک زندگی از پلیس 110کمک بخواهند.!؟
ورود لجام گسیخته افراد غیر مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و بعضا مرتبط با مراجع امنیتی به مدارس عواقب بسیار وخیمی دارد. خشم فروخفته دانش آموزان نوجوانی که تحت تاثیر  اعتراضات خیابانی قرار گرفته و می گیرند با مداخلات لباس شخصی ها و هر نوع قوای انتظامی در مدارس شعله ور می شود‌. هر تلاشی برای خاموش کردن این خشم به صورت قهری امری موقتی است که به محض دور شدن نیرو هایی که بدون توجه به حرمت محیط های آموزش و پرورش  رسالت خود را مهار این اعتراضات با بکار گیری خشونت می دانند  منجر  ظهور و بروز  اعتراضات به اشکال جدیدی می گردد. 
تمرین دادن نوجوانانی که تحت تاثیر باور های نسلی و عصر انفجار اطلاعات به صورت های مختلف قرار دارند نه تنها نمی تواند بحران ها را مهار نماید بلکه انها را تمرین می دهد. اعمال خشونت در  مدارس که اعضای آن نوجوانان هستند می تواند خلاء رهبری در این جنبش های خودبخودی را تامین نماید. کنش دانش آموزان و واکنش توام با خشونت با آنان یک رهبری غیر مستقیم را برای اعتراضات تامین می نماید. این واکنش ها توسط کسانی انجام می شود که قصد  مهار بحران را بدون توجه شکاف نسلی و خصوصیات نوجوانان و اصول تعلیم و تربیت را دارند. این واکنش های خشونت بار عملا کنش بعدی دانش اموزان را هدایت و خلاء رهبری در اعتراض ها را حل می کند. هر خشونتی تمرین سخت و کار آمدی برای آموزش نوجوانانی است که یک سکوت موقتی را به آنها تحمیل می نماید. منحنی سینوسی این کنش و واکنش در هر تغییر  نقطه اوج آن بلندتر و ظهور جدیدی متکی بر تجربه زیسته تحمیلی خواهد بود.
  نوجوانان و جوانان بر اساس " ظرفیتی انسانی، روحی و روانی" که میل به " اداره کنندگی خود و در نهایت  جامعه"  را دارند، فارغ از مخاطرات امنیتی که آنها را تهدید می کند در عرصه های مختلف اجتماعی ظهور و بروز کرده اند.‌
انقلاب در ارتباطات تاثیر عمیق و شگرفی در عمق بخشیدن به شکاف بین نسلی در تمام دنیا داشته است. سیاستگذاران  اجتماعی وفرهنگی در کشور ما اگر در برنامه های خود به این شکاف عمیق توجه ننمایند و تلاش کنند مظاهر بروز آن را در جامعه پاک کنند،نه تنها نتیجه ای از اقدامات خود نخواهند گرفت، فرزندان خودشان نیر از حوزه نفوذ خانواده خارج خواهند کرد.
شکاف های بین نسلی پدیده ای طبیعی است، اما این شکاف بین نسلی تشدید یافته، ناشی از سیاستگذاری های اجتماعی و  فرهنگی شکست خورده ای است که تنها موفقیتش  اخلاق زدایی و تولید شخصیت های دوگانه است. پذیرفتن این شکست و تجدید نظر  اساسی در سیاستگذاری فرهنگی می تواند در مهار بحران در مدارس موثر گردد.
هشدار های مشفقانه انجمن حمایت از حقوق کودکان که از نهاد های مدنی معتبر کشور در حوزه دفاع از حقوق کودکان است می بایست مورد توجه جدی مسئولین کشور قرار گیرد.بر اساس پیمان‏نامه جهانی حقوق کودک که درسال 1989 به تصویب مجمع عمومی سازمان‌ملل رسیده و مورد توافق همه کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفته، کشورهای عضو باید حقوق کودکان از جمله جلوگیری از اعمال خشونت درمورد کودکان می باست مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد. در ماه آبان مناسبت روز دانش آموز را داریم، از حریم مدرسه و دانش اموز صیانت کنید. عاقبت اندیشی در ذات سن و سال نوجوان وجود ندارد، ملاحظه نشود، فاجعه آفریده می شود.‌





http://dezfoolnews.ir/fa/News/102346/حریم-مدرسه-و-حرمت-دانش‌آموز-را-حفظ-کنیدبه-قلم-دکتر-احمدقویدل-کارشناس-فرهنگی-فعال-مدنی
بستن   چاپ