آب سد کوثر خوزستان رهاسازی می‌شود
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 14:13:09
تسنیم

 مدیر امور آب منطقه خوزستان با بیان اینکه آب سد کوثر از صبح فردا رهاسازی می‌شود، گفت: از اهالی روستاهای پایین دست این سد درخواست می‌شود در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره درجنوب شرق خوزستان فاصله بگیرند.

 

مهدی خواجه‌پور، مدیر امور آب منطقه خوزستان با بیان اینکه آب سد کوثر از صبح روز دوشنبه 28 شهریور رهاسازی می‌شود، اظهار کرد: از اهالی روستاهای پایین دست این سد درخواست داشته که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره در جنوب شرق خوزستان فاصله بگیرند.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت هشت صبح فردا دوشنبه با دبی 30 مترمکعب بر ثانیه انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر 76 درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر پر است.
خواجه‌پور افزود: به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان برای آب شرب مورد نیاز مردم و احشام آنها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت می‌گیرد.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان گفت: از اهالی روستاهای پایین دست سد کوثر و مردم درخواست داشته که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت سد کوثر گفت: حجم حداکثر مخزن 547 میلیون مترمکعب، حجم فعلی 431 میلیون مترمکعب، دبی ورودی به این سد پنج مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی کنونی 9 مترمکعب بر ثانیه است.
گفتنی است؛ رهاسازی آب از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می‌گذارد، موج رهاسازی شده از این سد، در فاصله چهار تا 6 ساعت به پل خیرآباد(مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.
سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در 60 کیلومتری گچساران احداث شده، این سد در سال 1384 وارد فاز بهره‌برداری شد. سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و دو هزار روستا با دو میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را در استان‌های کهگلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تامین می‌کند.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/101798/آب-سد-کوثر-خوزستان-رهاسازی-می‌شود
بستن   چاپ