سرنوشت خودروهای خارجی چه می‌شود؟
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 10:40:38
ایسنا
تکلیف حدود 2400 خودروی خارجی مانده در گمرک همچنان مشخص نیست و درحالی که تعدادی از آن‌ها در مراجع قضایی درحال پیگیری هستند، مدتی ست که از فروش تعداد دیگری از این خودروها به مناطق آزاد کیش و قشم صحبت به میان امده است.

 از طرف دیگر گمرک از تعیین تکلیف بیش از هزار خودرو توقیفی در گمرک طی روزهای آینده خبر داده است.

در این راستا، عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت خودروهای وارداتی اظهار کرد: این خودروها به دو دسته تقسیم می‌شود.

 یک دسته خودروهای قاچاق هستند که برای فروش نیاز است که رای قطعی از مرجع قضایی به مرجع رسیدگی کننده صادر شود یا دستور فروش داشته باشد. خودروها مربوط به پرونده ثبت سفارش خودروها در دادگاه انقلاب تهران است. دستوراتی صادر شده است، زمانی که مقدمات فراهم شود از سوی وزیر اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: دسته دیگر خودروهای متروکه هستند که وضعیت آن‌ها در مصوبه‌ای توسط دولت درحال بررسی است. اگر دولت مصوب کند این خودروها به مناطق آزاد کیش و قشم فروخته خواهد شد. این موضوع مورد تقاضای دبیرخانه مناطق ازاد هم هست.

تعیین تکلیف بیش از هزار خودرو توقیفی در گمرک طی روزهای آینده

در این راستا، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اخیرا اعلام کرده است که: بر اساس تصمیمات اخذ شده و مکاتبات دادستانی قرار است بیش از 1062 دستگاه خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش  در اماکن بندری و گمرکات کشور، طی روزهای  آینده برای مزایده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.

وی افزود: گمرک ایران با ابلاغ تصمیم دادستانی برای  1062 خودروی موسوم به پرونده ثبت سفارش از  گمرکات اجرایی خواست تا فرایند تحویل  خودروهای مذکور را به نماینده  سازمان اموال تملیکی برای انجام  مزایده انجام  دهند. خودروهای فوق اتومبیل‌هایی هستند که   فاقد ثبت سفارش بودند  که باید تعیین تکلیف آن‌ها به زودی مشخص می‌شد.

به گفته او، بر اساس رای دادگاه و بخشنامه ششم شهریور گمرک باتوجه به دعوت نامه‌ای که دادستانی تهران برای مزایده 1062 دستگاه خودرو پرونده موسوم به ثبت سفارش انجام شده است و قرار شد در گمرکات انزلی، قم، بندر لنگه، گمرک غرب تهران، گمرک تهران (شهریار)، استان فارس، بوشهر، گناوه، شهید باهنر هرمزگان، مازنداران و خرمشهر که این خودروها در این اماکن بندری و  گمرکات هستند که باید فرایند تحویل خودروها تا 27 شهریور  از این اماکن  به نمایندگان  سازمان جمع آوری و فروش  اموال تملیکی حداکثر  تکمیل شود.

 بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی گمرک، لطیفی گفت: بر اساس مکاتبه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران به گمرکات اجرایی  از روز دوشنبه 22 شهریور  به مدت 10 روز   ادارات  استاندارد و محیط زیست  می بایست نماینده خود را به محل نگهداری خودرو های فوق  اعزام کنند تا گواهی تائید را برای  راهور صادر کنند.

سخنگوی گمرک کشور ادامه داد: بر اساس مصوبات دولت ترخیص خودروهایی که حجم موتور آن‌ها بالای 2500 سی سی بوده  یا خودروهای آمریکایی یا خودروهایی که به سفارش آمریکا ساخته شدند ممنوع است و ظاهرا سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز برای خودروهای قاچاق یا فاقد مدارک مثبته ورود برای این نوع خودروها، انهدام  فنی را دنبال می کند  و موتورهای این خودروها نیز جهت استفاده از فناوری‌های موجود در اختیار دانشکده‌های مهندسی و فنی کشور قرار خواهد گرفت تا دانشجویان در حوزه‌هایی همچون مهندسی معکوس از آن‌ها استفاده کنند.

 بر اساس این گزارش، بر اساس این گزارش، خودروهای وارداتی دپو شده از سالها قبل از ممنوعیت واردات و در نتیجه تصمیم یکباره برای ممنوعیت، در گمرک  بلاتکلیف باقی مانده‌اند. در این راستا، بیش از 12 هزار خودروی دپو شده در گمرک که درنهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه 1397 تا شهریور 1399 تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبارها مانده است.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/101783/سرنوشت-خودروهای-خارجی-چه-می‌شود؟
بستن   چاپ