معرفی کتاب :
معرفی کتاب/ چرا عقب مانده ایم ؟
جمعه 25 شهريور 1401 - 17:21:44
صبح ملت نیوز
نام کتاب:
🔹چرا عقب مانده ایم ؟

🔹نویسنده:
🔹دکتر علی محمد ایزدی

🔹صفحات:  351
🔹موضوع: جامعه شناسی مردم ایران

🔹معرفی کتاب:

کتاب "چرا عقب مانده ایم؟" اثری است به قلم "علی محمد ایزدی"، که در آن به "جامعه شناسی مردم ایران" می پردازد ؛ و نقش عناصر مختلفی همچون استعمارگران، سیستم سلطنتی، حاکمیت، ذخایر نفت، موقعیت استراتژیک، ناآگاهی و کمبود سواد، نقش دین و شخصیت اخلاقی ملت ایران را مورد بررسی قرار می دهد و رفتارهایی نظیر آبرودوستی، مهمان نوازی، عزت نفس، دخالت و تجسس، استهزا، سوءظن، پشت سرگویی، عجله، سمبل کاری، دوری گزینی از برنامه ریزی و کار منظم، لجبازی، انتقام جویی، دروغ گویی، تجاوز به حق دیگران و... از دیدگاه جامعه شناسی مورد بررسی قرار داده است.  نویسنده در  این اثر، به تحلیل شخصیت اخلاقی ایرانیان در دو بخش شناخت انسان و آسیب شناسی دروغ پرداخته که هر کدام به موضوعات مختلف تقسیم بندی شده اند. 

🔹برش هایی از متن کتاب:

_ عده ای بی سوادی مردم را علت اصلی همه ی بدبختی های جامعه می دانند. اینها می گویند اگر مردم با سواد بودند ، کتاب و روزنامه می خواندند و از حقایق و آنچه می گذرد مطلع می شدند ، مسلما تن به این همه خفت و خواری نمی دادند و هر قلدر و دیکتاتوری نمی توانست سالیان دراز بر آنها حکومت کند، به خاطر بی سوادی مردم است که دیکتاتور می تواند خود را ناجی معرفی کند و آنها را بفریبد ، در عین حال که چماقش را بر سر شان می کوبد. (صفحه ی 49)

_ ایرانیان بسیار مخفی کار و متقلب و بزرگترین متملقین عالم هستند و در دنائت و وقاحت هم بی همتا می باشند. به غایت دروغگو هستند و کارشان هم پرگویی و قسم و آیه است و برای اندک نفعی حاضرند به دروغ شهادت بدهند.(صفحه ی 63)

_ در کارهای یومیه ی افراد ، حتی در کارهایی که کوچک ترین اطلاعی از آن ندارد دخالت می کند ، سرک می کشد ، اظهار عقیده می نماید و طوری وانمود می سازد که هر فرد غیر واردی خیال می کند حتما تخصصش و تجربیات چندین ساله اش  در این کار است.(صفحه ی 92)

_ اوضاع ایران - بعد انقلاب - برای بعضی ها تعجب آور بوده است ؛ برای آنها که خیال میکردند تمام گرفتاری های مردم ناشی از سیستم سلطنت یا وجود شاه و یا استعمار امریکاست و توقع داشتند که با برچیده شدن بساط آنها همه چیز درست شود. اکنون با شناخت خلقیاتمان خوب میتوانیم موضوع را تحلیل کنیم و پاسخ خود را که چرا اوضاع مملکت درست نشده و حتی از بسیاری جهات خراب تر هم شده است , به دست آوریم . این شناخت به ما کمک میکند که گناه را هم به گردن شخص یا اشخاص مخصوصی نیندازیم , از دست کسی ننالیم و قبول کنیم که ... از ماست که بر ماست.

🔹معرفی نویسنده:

علی‌محمد ایزدی  در سال 1306 در تهران متولد شد. او وزیر کشاورزی کابینه مهندس بازرگان، سرپرست دانشسرای کشاورزی شیراز و نماینده شیراز در کنگره جبهه ملی دوم بود. دکتر علی محمد ایزدی در  24 آذر ماه 1400 درگذشت.

🔹آثار:

_ چرا عقب مانده اییم ؟

_نجات

_چه باید کرد؟

_مقالات ضمیمه

_مبانی اقتصاد در اسلام

_برای اقتصاد مملکت چه کنیم؟

_آزادیهای انسان مسطور در قرآن

_پیش نیازهای مطالعه قرآن و تدبّر در آن

_دین و حکومت

_تحلیلی از آیه 34 سوره النساء

_بهره یا ربا در سیستم اقتصاد اسلامی

_قرآن و حدیث

_کتاب و حکمت

_اصلاحات ارضی شاه و اثرات آن بر انقلاب

_اعجاز ریاضی در قرآن

تهیه و تنظیم: مریم کاظم پور

http://dezfoolnews.ir/fa/News/101733/معرفی-کتاب-چرا-عقب-مانده-ایم-؟
بستن   چاپ