مزیت توسعه روابط تجاری ایران و ازبکستان در بخش کشاورزی چیست؟
پنجشنبه 24 شهريور 1401 - 11:39:42
باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس جمهور کشورمان و جمعی از اعضای هیئت دولت همراه با مقامات سیاسی و اقتصادی، برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های عازم ازبکستان شده اند، در این سفر 17 سند همکاری با ازبکستان منعقد می شود.

با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی ایران و منابع آبی و خاکی ازبکستان انتظار می‌رود که در این سفر رئیس جمهور توسعه تبادلات حوزه کشاورزی و تهاتر محصولات این 2 کشور در دستور کار قرار گیرد چرا که همه ساله بخشی از کسری پنبه از ازبکستان وارد می‌شود، ضمن آنکه ایران در خصوص محصولات باغی، شیلاتی و دام و طیور  مزیت صادرات به این کشور را دارد.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: با تشکیل اداره کل کشت فراسرزمینی در وزارت جهاد و همچنین تصویب و ابلاغ شیوه نامه کشت فراسرزمینی، 5 تا 6 نفر در اهلیت سنجی شرکت کردند، قرار است 20 درصد واردات با اولویت کشت فراسرزمینی انجام شود.

مدیرکل دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران، تجهیز زیرساخت‌های تخصصی در حوزه کشاورزی، وجود پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در استان مازندران، آمادگی ارائه خدمات به شرکت‌های ازبکی، توسعه همکاری‌ها در قالب صادرات مجدد از طریق این پایانه‌ها به دیگر کشورها، آمادگی برای تاسیس کنسرسیوم‌های مواد غذایی در ازبکستان و حضور شرکت‌های قوی و فعال در حوزه کشاورزی و دانش‌بنیان را از مزیت ها و توانمندی های کشورمان در حوزه کشاورزی با ازبکستان می داند.

صادرات دام به ازبکستان با حذف عوارض شدنی است

آقای سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با حذف عوارض صادرات دام زنده ، امکان صادرات به سهولت فراهم است.

به گفته او، در بخش غیرنفتی جز کشاورزی امکان رقابت با رقبا در بازار‌های هدف وجود ندارد، اما در شرایط کنونی مزیت صادرات شیرخشک، خامه، کره و دام زنده به ازبکستان موجود است.

مقدسی می‌گوید: با حذف عوارض، صادرات مستمر دام و فرآورده‌های لبنی به بازار‌های هدف میسر است، لذا انتظار می‌رود که دولت با بخش خصوصی همکاری مناسبی داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در شرایط کنونی 400 تا 500 هزار راس دام سنگین مازاد بر نیاز کشور داریم، تنها اخذ عوارض 16 هزار و 700 تومانی به ازای صادرات هر کیلو دام منجر به از دست دادن مزیت صادرات شده است.

امکان افزایش حجم مراودات با ازبکستان به 4 میلیارد دلار /ضرورت تهاتر محصولات کشاورزی

آقای ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: امکان همکاری با ازبکستان به عنوان یکی از کشور‌های مشترک المنافع در تمامی محصولات کشاورزی همچون شیلات وجود دارد چرا که عمده فعالیت تجاری ما با کشور‌های پیرامون است.

به گفته او، ازبکستان یکی از منابع تامین کننده پنبه کشور ما است که بدلیل شرایط تحریم، تهاتر محصولات کشاورزی باید بصورت جدی  دنبال شود. هر چند این موضوع مستلزم برنامه ریزی و عزم جدی است.

قاسمی می‌گوید: با سفر رئیس جمهور به ازبکستان امیدواریم که فاصله شناسایی تجار 2 طرف نزدیک شود تا بتوانیم با هم به مراوده بپردازیم چرا که به رغم قرار گرفتن در یک منطقه جغرافیایی، روش شناسایی تجار‌ با مشکلاتی روبروست.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: با توجه به حجم واردات طی یک پروسه چندساله می‌توان حجم مراودات را به 3 تا 4 میلیارد دلار افزایش داد، درحالیکه هم اکنون نیاز‌ها از کشور‌های ثالث تامین می‌شود.

مهم‌ترین مزیت مبادلات با کشور ازبکستان در زمینه تجارت محصولات کشاورزی و صنایع است که می‌توان بخشی از نیاز‌ها را پوشش داد.

مزیت صادرات محصولات طیور و دام به ازبکستان

آقای سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی گفت: هر کشوری مزیت نسبی دارد، کشور‌های همسایه همچون ارمنستان و روسیه ظرفیت‌های خوبی در پرورش دام دارند.  

به گفته او، با کشور‌هایی که پروتکل بهداشتی داریم، سازمان دامپزشکی موظف  به تسهیل روند واردات و صادرات است چرا که این امر به نفع سفره مردم تمام می‌شود.

آقامیری می‌گوید: بعد از آزادسازی صادرات محصولات طیور، امکان صادرات به دنیا حتی کشور‌های اروپایی وجود دارد چرا که معیار کشور‌ها سایت سازمان بهداشت جهانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امکان صادرات محصولات طیور و دام به ازبکستان وجود دارد. امیدواریم با سفر رئیس جمهور به ازبکستان توازنی برقرار شود که ضمن نفع مردم، تولید کننده هم بتواند به فعالیت ادامه دهد.

ایجاد زیرساخت های لازم برای فعالیت تجاری با ازبکستان

آقای محمد شفیع ملک زاده مشاور نظام صنفی کشاورزی گفت: در وهله نخست مسائل سیاسی و تحریم روابط ما با دیگر کشور‌ها را مختل کرد، لذا در ایجاد برند، کیفیت محصول، بسته بندی و فرآوری به دیگر کشور‌ها باید دقت کرد.

به گفته او، آغاز صادرات مرکبات به چین، کیوی به هند و محصولاتی همچون کشمش، انجیر، خرما و زعفران به دیگر کشور‌ها مستلزم آن است که اعتماد وجود داشته باشد. هم اکنون بحث سلامت و ماندگاری سموم و مواد شیمیایی مطرح است، لذا معاونت باغبانی برای شناسنامه دار شدن محصولات باغی کارگروهی تشکیل داد، چنانچه پس از صادرات مشکلی پیش آمد، تولیدکننده مشخص باشد.

ملک زاده می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش بسته بندی، ایجاد برند و رفع کمبود‌های صنعت یک ضرورت محسوب می‌شود، اما شرایط برای مراوده تجاری با ازبکستان وجود دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در شرایط کنونی امکانات سردخانه برای ذخیره سازی میوه کم است؛ بنابراین امکانات ذخیره سازی، تبدیل و فرآوری محصول را باید افزایش داد چرا که این موضوع در کاهش صادرات فله و خام فروشی تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به پتانسیل منابع آبی و خاکی ازبکستان، امکان کشت فراسرزمینی در صورت تفاهمات میان 2 کشور و سرمایه گذاری وجود دارد که مسئولان وزارت جهاد بر توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور تاکید دارند.

پتانسیل صادرات محصولات باغی به ازبکستان وجود دارد

آقای مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: کشت فراسرزمینی جزو اولویت‌های وزارتخانه است که به سبب جایگاه مناسب علم و اطلاعات در چارچوب روابط دیپلماسی و حقوقی، سرمایه گذاران اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند تا کار به ثمر برسد.

به گفته او، برای بهره برداران که ریسک تولید را قبول کردند، در کشور دیگر اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند، شرایط باید به گونه‌ای باشد تا دچار مشکلات حقوقی نشوند.

شادلو می‌گوید: در سنوات گذشته مراودات ما با ازبکستان در خصوص محصولات زراعی بوده است، اما پتانسیل صادرات محصولات باغبانی هم وجود دارد. کمااینکه امسال برای نخستین بار مرکبات به چین صادر شد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: اگر چارچوب‌ها کاربردی و عملیاتی باشد، توسعه روابط با ازبکستان می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاران کشورمان باشد.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/101668/مزیت-توسعه-روابط-تجاری-ایران-و-ازبکستان-در-بخش-کشاورزی-چیست؟
بستن   چاپ