اولین تصویر "جیمز وب" از سحابی شکارچی منتشر شد
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 10:45:21
ایسنا
یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی در روز دوشنبه اولین تصاویر از سحابی شکارچی(Orion Nebula) را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده بود، منتشر کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، این مهد ستاره‌ای در صورت فلکی شکارچی، در فاصله 1350 سال نوری از زمین، در شرایط مشابهی که منظومه شمسی ما بیش از 4.5 میلیارد سال پیش در آن متولد شد، قرار گرفته است.

ستاره‌شناسان از این جهت به این منطقه علاقه‌مند هستند که با بررسی آن می‌توان دریافت که در طول چند میلیون سال آغازین تکامل سیاره ما، چه اتفاقاتی رخ داده است.

این تصاویر به عنوان بخشی از برنامه "Early Release Science" به دست آمده و بیش از 100 دانشمند در 18 کشور، به همراه موسساتی از جمله مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه(CNRS)، دانشگاه وسترن در کانادا و دانشگاه میشیگان در آن شرکت داشته‌اند.

الز پیترز(Els Peeters)، اخترفیزیکدان دانشگاه وسترن در بیانیه‌ای گفت: ما از دیدن تصاویر حیرت‌انگیز سحابی شکارچی شگفت زده شده‌ایم. او افزود: این مشاهدات جدید به ما این امکان را می‌دهد تا دریابیم چگونه ستارگان پر جرم گاز و غباری که در آنها متولد شده‌اند را تغییر می‌دهند.

سحابی‌ها توسط مقادیر زیادی از غبار پوشیده شده‌اند. این موضوع رصد آنها با تلسکوپ‌های نور مرئی مانند تلسکوپ فضایی هابل را غیرممکن می‌کند. اما تلسکوپ وب عمدتاً در طیف مادون قرمز عمل می‌کند و به گرد و غبار فضایی نفوذ می‌کند.

این رصد ساختارهای دیدنی متعددی را نمایان کرد. این موارد شامل رشته‌های متراکم ماده می‌شود که می‌توانند نسل‌ جدیدی از ستارگان را به وجود آورند و همچنین منظومه‌های ستاره‌ای را تشکیل دهند.

مقایسه تصویر ثبت شده توسط جیمز وب و هابل

ادوین برگین(Edwin Bergin)، رئیس نجوم دانشگاه میشیگان و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی بین‌المللی، می‌گوید: امیدواریم به درک بهتری از کل چرخه تولد ستارگان برسیم.

وب قوی‌ترین تلسکوپ فضایی است که تا به حال ساخته شده، این تلسکوپ دارای یک آینه اصلی به اندازه 6.5 متر(بیش از 21 فوت) است که از 18 بخش شش ضلعی با روکش طلا تشکیل شده و همچنین یک محافظ خورشیدی پنج لایه به اندازه یک زمین تنیس از آن در برابر تشعشات فضایی و گرما مواظبت می‌کند.

"وب" که به نظر می‌رسد ساخت آن برای ناسا نزدیک به 10 میلیارد دلار هزینه به همراه داشته، یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های علمی است که تا به حال ساخته شده و می‌توان آن را با برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سرن و تلسکوپ هابل، مقایسه کرد.

مقایسه تصویر ثبت شده توسط جیمز وب و اسپیتزر

این تلسکوپ فضایی که در  روز 25 دسامبر 2021، مصادف با چهارم دی ماه سال 1400 به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه‌ لاگرانژ 2 رسید، اکنون در فاصله‌ی 1.5 میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد.

وب چندین ماه را صرف آماده‌سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر رسمی و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ 21 و 22 تیر منتشر شد. 

http://dezfoolnews.ir/fa/News/101570/اولین-تصویر-جیمز-وب-از-سحابی-شکارچی-منتشر-شد
بستن   چاپ