کسی که تلاش می کند ولی موفق نمی شود
ایستگاه ضرب المثل "کلاهش پس معرکه است "
چهارشنبه 16 شهريور 1401 - 18:53:05
صبح ملت نیوز
ایستگاه ضرب المثل "کلاهش پس معرکه است "

با سلام و احترام محضر شما شنوندگان محترم رادیو رسانه ای صبح ملت

 ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما عزیزان ، من الناز عبدالهی در برنامه ای دیگر از ایستگاه ضرب المثل ،  با شما هستم تا به 
 به روایت ریشه ی ضرب المثل *کلاهش پس معرکه است* ، بپردازیم .
با ما همراه باشید .
هنگامی که شخصی در کاری شرکت می کند، اما ،  با وجود تلاش و فعالیت ، وضعش طوری است که احتمال موفقیت پایین است ، اصطلاحاً می گویند:
کلاهش پس معرکه است

و اما روایت این ضرب المثل: 
 
در گذشته  پهلوانان،درویشان و شعبده بازان در سر چهار راهها و معابرعمومی معرکه می گرفتند و هنر خود را به تماشاچیان نشان می دادند.
به طوری که معرکه گیر در وسط چهارراه و معبر عمومی سفره ای پهن می کرد، اطراف این سفره تا مسافت و عمق یک الی دو متر کاملاً باز بود و جزء حریم درویش معرکه گیر محسوب می شد که هنگام انجام برنامه در آن تردد ورفت وآمد می کرده 

خارج از این محوطه تماشاچیان مجاز بودند دایره وار بایستند و هنرنماییهای معرکه گیر را تماشا کنند . 

چنانچه بر تعداد تماشاچیان افزوده می شد درویش معرکه گیر دوایر صفوف اول ودوم و سوم را تکلیف می کرد بنشینند ، تا بقیه تماشاچیان که دیرتر رسیده و در عقب جمعیت ایستاده بودند بتوانند بساط معرکه گیری را ببینند و از نقالیها و عملیات و شیرینکاریهای معرکه گیراستفاده کنند .

گاهی اتفاق می افتاد یکی از تماشاچیان که در صف جلو نشسته بود با اطرافیان اختلاف پیدا می کرد و یا رفتاری ازاو سرمی زد که موجب حواس پرتی معرکه گر و اختلال نظم می شد . 

در این موقع یکی ازتماشاچیان به منظور دفع شر، کلاه آن شخص مخل ومزاحم را که در صف اول نشسته بود بر می داشت و به خارج ازدایره یعنی پس معرکه پرتاب می کرد .

شخص مزاحم که کلاهش پس معرکه افتاده بود برای بدست آوردن کلاهش 
ناچاراً ازمعرکه خارج می شد و سایرین جایش را می گرفتند و دیگر نمی توانست به صف اول بازگردد و گاه دیدن معرکه را از دست می داد و این چنین بود که این ضرب المثل دهان به دهان گشت و وارد زبان عامه شد .

این برنامه در گروه اجتماعی رادیو رسانه ای صبح ملت ، تهیه و تنظیم شده است .

گوینده: الناز عبدالهی
تنظیم و دبیر این بخش: لیلا حجازی
تدوینگر: سمیه مقدمی نیا

http://dezfoolnews.ir/fa/News/101263/ایستگاه-ضرب-المثل-کلاهش-پس-معرکه-است
بستن   چاپ