حمایت وزارت بهداشت از خانواده‌های متوفیان کووید 19
جمعه 11 شهريور 1401 - 22:32:08
ایسنا

مدیرکل اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، با اشاره به اقدامات این اداره با همکاری سایر نهادهای حمایتی در راستای حمایت از بازماندگان متوفیان پاندمی کووید 19، گفت: در این راستا 282 هزار مورد مداخله و خدمت به خانواده‌های متوفیان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح ملت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد حسین جوادی در دومین روز از نخستین همایش ملی "آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی ـ اجتماعی"، با بیان اینکه خانواده‌ها در دوران پاندمی کووید 19 دچار "بحران در بحران" شده بودند، اظهار کرد: در آن شرایط از طرفی عزیز خانواده‌ها در بیمارستان‌ها بستری بود و از طرفی نمی‌توانستند به ملاقات او روند و از سوی دیگر اگر این عزیز فوت هم می‌شد کاری از دستشان بر نمی‌آمد و نمی‌توانستند کاری کنند.

وی با بیان اینکه گرچه سازمان‌های مختلفی درگیر حمایت از بازماندگان متوفیان بودند اما اقداماتشان معطوف به جامعه هدف خود بود و نیازمند اقدام جدی برای حمایت از خانواده‌های متوفیان بودیم، ادامه داد: از این رو اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و اداره سلامت روان وزارت بهداشت سعی کرد مجموعه‌ای از مداخلات روانی اجتماعی برای حمایت از بازماندگان متوفیان انجام دهد.

جوادی تصریح کرد: در راستای انجام این مداخلات 1150 مددکار اجتماعی در 650 بیمارستان دولتی و 2 هزار روانشناس در نظام شبکه داشتیم که باید اینها را به هم متصل می‌کردیم. در مرحله نخست هنگامی که بیمار و خانواده او وارد بیمارستان می‌شدند، مددکاران اجتماعی از بیمار و خانواده‌اش ارزیابی روانی انجام می‌دادند و اگر افراد نیاز به حمایت اجتماعی یا اقتصادی و یا نیاز به ارجاع به روانشناس داشتند، حمایت‌های لازم انجام می‌شد و این افراد را به کارشناسان سلامت ارجاع می‌دادیم. حتی اگر نیاز به مداخلات نیز داشتند بر اساس پروتکل‌های سوگ تدوین شده مداخلات لازم انجام می‌شد و یا اگر نیاز به حمایت‌های بیشتر بود به مددکاران اجتماعی بیمارستان و یا نهادهایی دیگر نظیر کمیته امداد، بهزیستی و ... ارجاع داده می‌شدند.

مدیر کل اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت به تشکیل گروه‌های مجازی برای سوگواری خانواده متوفیان به عنوان نمونه‌ای از مداخلات مددکاری این اداره اشاره و توضیح داد: نمونه‌ای از این مداخلات تشکیل گروه‌های مجازی برای سوگواری بود چراکه بسیاری از این خانواده‌ها نمی‌توانستند سوگواری کنند. ما  با همکاری سازمان جوانان هلال احمر و نیروهای تربیت شده پروژه "سحر" سوگواری مجازی برای این خانواده‌ها ایجاد کردیم.

وی با اشاره به نگرانی برخی مبتلایان برای اسکان در محلی که خانواده آنها درگیر بیماری نشوند، توضیح داد: خیلی از این افراد محلی نداشند و نگران بودند با حضور در منزل دیگران را درگیر بیماری کنند و در این راستا 4290 نفر را در ندامتگاه‌ها پوشش دادیم.

مدیر کل اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در پایان سخنان خود تصریح کرد: فوت عزیزان به صورت اتفاقی و ناگهانی می‌تواند فرد را دچار سوگ تاخیری و ناتمام کند. این مشکلی جدی است که اگر نظام سلامت برای آن برنامه‌ای نداشته باشد، سلامت خانواده‌ها درگیر خواهد شد. سیاست گذاری کلان در این راستا باید به همکاری بین بخشی بیانجامد تا در شرایط بحران روانشناسان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی در کنار هم قرار گرفته و خدمات جامع به خانواده‌ها ارائه شود.


انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/100934/حمایت-وزارت-بهداشت-از-خانواده‌های-متوفیان-کووید-19
بستن   چاپ