برای پیشگیری از "گرمازدگی" در پیاده روی اربعین چه کنیم؟
برای پیشگیری از "گرمازدگی" در پیاده روی اربعین چه کنیم؟
جمعه 11 شهريور 1401 - 12:55:17

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح نکات ضروری برای پیشگیری از گرمازدگی در مسیر پیاده روی اربعین پرداخت.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش بی سابقه گرما در تابستان امسال گفت: با توجه به قرارگیری ایام اربعین در اواخر تابستان احتمال افزایش موارد گرمازدگی محتمل است و در همین راستا نیاز است زوار جهت پیشگیری از گرمازدگی برخی نکات مهم را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: در وهله اول توصیه می شود زوار در مسیر پیاده روی اربعین اوایل صبح یا ساعات بعدازظهر و شب که خنک‌تر است، تردد کرده و ظهرها را در جای مسقف به استراحت بپردازند.

بیگلری گفت: همچنین توصیه می‌شود زوار حتما در طول مسیر از کلاه لبه دار یا چتر کوچک و یا هر نوع سایه بان کوچک دیگر استفاده کنند.

وی افزود: در صورت امکان زوار می‌توانند پارچه نخی را خنک کرده و هنگام حرکت روی سر خود قرار دهند.

بیگلری بر استفاده از لباس های گشاد و راحت تاکید کرد و افزود: لباس ها باید از جنس نخی و خنک باشد.

این مسئول با بیان اینکه احتمال گرمازدگی در مسیر برگشت زوار به دلیل خستگی راه بیشتر است، توصیه کرد زوار در مسیر برگشت حتما استراحت کامل و کافی داشته باشند.

بیگلری توصیه کرد: زوار حتی المقدور لیموی تازه یا آبلیمو و نیز تخم شربتی و خاکشیر همراه داشته و همراه آب خنک جهت پیشگیری از گرمازدگی مصرف کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه احتمال بروز گرمازدگی را در کودکان و سالمندان و نیز افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بیش از دیگر افراد محتمل دانست و افزود: خطر گرمازدگی برای این افراد بیشتر است و باید مراقبت بیشتری از آنها در طول مسیر صورت گیرد.

این مسئول بیقراری را علامت اولیه گرمازدگی عنوان کرد و افزود: به تدریج این علائم بیشتر شده و فرد احساس گرگرفتگی و ضعف و بی حالی دارد و در موارد شدید هوشیاری فرد کاهش می یابد.

بیگلری گفت: علائم سرگیجه و خستگی بیش از حد هم علائم هشداردهنده ای هستند که باید به آنها توجه شود.

وی افزود: در این شرایط باید به سرعت فرد را از محیط گرم خارج کرده و به یک محیط مسقف و خنک رسانده و جرعه جرعه به او آب بدهیم.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین باید بصورت همزمان نیروهای درمانی را هم به هر روش ممکن مطلع کرده و فرد گرمازده را به مراکزدرمانی منتقل کرد.

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/100908/برای-پیشگیری-از-گرمازدگی-در-پیاده-روی-اربعین-چه-کنیم؟
بستن   چاپ